Paintball is a strategy game and can be played in various ways. The most
common way though is the Òrobbery of the flagÓ game in which all players are
divided into two teams with separate bases and base flags. The team that first
finds the opposite base and steals the flag is the winner. If this does not
occur during one set of ten minutes the team with the majority of members
ÒaliveÓ wins. All players wear facemasks and carry weapons with jelly balls the
size as grapes as ammunition.
In this work paintball represents war, quite naturally indeed, but there
are of course other dimensions as research about how a modern young
Scandinavian man responses to this game. It is a GAME but the feelings and
reactions the game awakens in the players and audience are strongly related to
those in war. All boys and men seem to know about the rules, the behaviour, the
patternÉ
The title Good Boys relates to the issue of the Òbad manÓ versus Ògood
manÓ and asks of course also Òwhat makes a good man evilÓ? Why does a nice
educated boy ( they all areÉ) love the game of war?
IÕm intending to continue with this subject at a later point by
documenting women playing the same game.
Funderingar kring
mans och kvinnoroller, hjŠlterollen, krig É
€r det bara en
slump att mŠn Šr soldater och inte kvinnor? Nej det Šr ju klart att det inte Šr
en slump. M€N skall vara HJ€LTAR. Och hjŠltar Šr tex soldater, krigare,
astronauter, vetenskapsmŠn, fšretagsmŠn, miljonŠrer mm mmÉHelena har avbildat
flera av dessa hjŠlteroller men med kvinnan som aktšr. I hennes bilder Šr
alltsŒ mannen utbytt mot kvinnan. Hon har fšrŠndrat historieskrivningen med en
enkel manšver. SWOP. By swopping.
FrŒgan kvarstŒr:
om kvinnan hade varit hjŠlten i vŒrt universum hade vŒra liv dŒ sett annorlunda
ut? Skulle samhŠllet vara likt sig? Skulle rŠttvisa mellan olika mŠnniskor existera?
Eller skulle vi
sitta i en liknande bŒt som nu? Starkast och ÓsmartastÓ vinner? Fšrst till
stacken? The survival of the fittestÉ
Skulle vi
diskutera vŒra respektive kšnsroller som vi gšr nu? Skulle vi vara olika?
FrŒgan Šr rŠtt svart vit och skapar sŠkerligen bara brŒk sŒ som kvinna fšreslŒr
jag att den inte Šr egentligen vŠrd att diskuteras. IstŠllet borde vi ta detta
i beaktande och Šndra pŒ saker o ting som de ser ut nu. SŒ vi kvinnor och mŠn
som skall bli fšrŠldrar har t ex ett stort ansvar. Genom att ha lŠst litteratur
om t ex mansrollen som soldat mm mŠrker man tydligt hur viktigt fšrhŒllandet
mellan barn och fšrŠlder Šr. Barn ser upp till sina fšrŠldrar, dessa Šr barnens
fšrebilder och barnet vill ha uppskattning. Och dŒ mŒste vi som vuxna rena oss
frŒn gamla roller och normer. Vi kan inte acceptera krig. Vi fŒr inte helt
enkelt. Det Šr inte rŠtt att skicka med eller utan tvŒng unga mŠn i krig. Det
lšser inget. Det Šr en ond cirkel. Vi vet det.
Behšver vi
fšrsvara oss genom att visa vad vi kan klara av och med hur starka och
kraftfulla vi Šr? Finns det inget annat sŠtt? En annan metod?
Fšr att ŒtergŒ
till kvinnan som soldat, som hjŠlte. Man kan frŒga sig om det finns kvinnliga
hjŠltar och hurdana och vilka dom i sŒ fall Šr. HŠr finns ju givetvis olika
synpunkter pŒ vad en hjŠlte Šr, pŒ samma sŠtt som dŒ det gŠller mannen som
hjŠlte. I en idiotisk vŠrld (som tyvŠrr Šr verklig) Šr hjŠlten fšrknippad med
krig eller vŒld av nŒgot slag. Det finns Šven goda hjŠltar men dom beskrivs
ofta som heligaÉoch dessa Šr ju givetvis fšrknippade med religion, som t ex
Moder Teresa. Och visst var hon en hjŠlte, det kan man gott sŠga. Hon offrade
sitt liv fšr fattiga och hjŠlpbehšvande lŒngt borta ifrŒn sitt hemland. Jessica
Lynch Šr ett klassiskt exempel pŒ den idiotiska vŠrldens hjŠltar, ja och fšr
den delen lŠr hennes hjŠltedŒd och bravader dessutom vara fiktiva. Min
personliga synpunkt pŒ vad en hjŠlte Šr rŠtt enkel; en eller flera personer som
vŒgar trotsa samhŠllets sjuka normer och uttala sig, skapa fšrŠndring, hjŠlpa
och inspirera andra att gšra Šndring pŒ det som Šr ojŠmlikt, orŠttvist och fel.
I mitt projekt
undersšks lek av krig, bŒde mŠns och kvinnors lek. Det absurda Šr att trots att
de flesta mŠn inte vill ha nŒgot att skaffa med vŒld och krig sŒ leker de ŠndŒ
gŠrna krig. Och de kŠnner till krigets universella mšnster. Vad jag Šn inte vet
Šr om kvinnorna kŠnner till dessa mšnster och hur deras lek kommer att se ut
som.
MŠnnens beteende
var vŠntat. Jag šverraskades inte.
Jag Šr alltsŒ vid det hŠr laget oviss om hur kvinnorna kommer att bete sig
trots att jag har vissa fšrvŠntningar och gissningar. Dom kan vara helt
felaktiga. Jag tror att kvinnor planerar mer och kanske skrattar de mer Œt hela
saken, eventuellt fšrsšker de hŠrma mŠn, fŠrdiga roller ur t ex krigsfilmer mm,
men med en rejŠl glimt i šgat. Killarna gjorde det ocksŒ men vid en nŠrmare
anblick verkar de allvarliga och pŒ nŒgot sŠtt vana med rollen som krigare,
soldat. Det kŠnns som om att de inte ÓspelarÓ en alltfšr frŠmmande rollÉeller Šr
det bara jag pga mitt inlŠrda och inskrŠnkta tankesŠtt som SER det sŒ? Fšrvisso
vill jag pŒstŒ att mŠn Šr inlŠrda krigsmaskiner, vill de det eller inte. Att
Ódessa kallblodiga soldat manŽrÓ skulle vara medfšdda tror jag inte alls pŒ.
Det mŒste vara inlŠrt och det Šr ju rŠtt naturligt nŠr man tŠnker pŒ de
fšrebilder smŒ pojkar oftast har: patriarkerna, respektingivande farbršder,
starka fŠder och tuffa bršder osv osvÉlive or let die, liksomÉoch det Šr ju
inte direkt nŒgons fel. Anita Goldman behandlar temat i sin bok ÓsnŠckans
sŒngÓ rŠtt grundligt. Hon talar om
mšdrarna som skickar sina sšner till krig. Stolta men sorgsna. Hur de inte vill
slŠppa taget men gšr det pga nationen? Men vad Šr nationen? Vem skall
egentligen beskyddas, av vem och pga vem? €r nationen Šven ÓkvinnanÓ, trots att
det heter fŠdernelandet? Finland har en form av en kvinna, Sverige kallas
Sveariket och Moder Svea mm. MŠnnen som drar ut i krig skall skydda och
fšrsvara sina mšdrar, hustrun, systrar och barn. Och sitt land naturligtvis.
Kvinnor startar inte krig, sŠger Pia Maria Boethius. Man fšds inte till soldat
utan trŠnas till det sŠger Anita GoldmanÉ
MŠn, unga killar, som vŠgrar gŒ i Ósoldat skolanÓ straffas – av Šldre
mŠn, av de respektingivande och auktoritŠra mŠn som skall skydda nationen frŒn
ondoÉdet Šr inte klokt.
HjŠlterollen handlar mycket om manlighet, att duga som man. Susan Faludi
diskuterar i sin bok StŠlld om manliga roller, om fšrhŒllandet far och son,
kvinna – man. Det kommer fram att allting handlar om hierarki. Och om att
visa makt naturligtvis. En nation mŒste vara maktfull och stark och gŠrna Šven
utfšra hjŠltedŒd. Krigen som fšrloras och vinns bekostas med manligt blod och
manliga hjŠrnor (det handlar inte bara om konkret krigsfšrning utan Šven om
mŠktiga fšretag som fšrser nationen med kunskap att švervinna andra). NŒgot
intressant som dyker upp Šr frŒgan om manlighet och hur den blir ifrŒgasatt om
mannen vŠgrar gšra som andra mŠn, t ex gŒ ut i krig. Och denna manlighet verkar
vara av en švervinnande karaktŠr. Manlighet framfšr allt, kosta vad det kosta
vill. Man undrar om begreppet manlighet behšver frŠschas till och moderniseras,
utšver och vidare ifrŒn rollen som beskyddande, stark och god. Eller Šr det
bara sŒ att det ingŒr vŒldsamhet i manligheten?
Detta projekt handlar inte om krig. Projektet kommer inte att stoppa krig
eller fšrŠndra vŠrlden. Genom en enkel jŠmfšrelse belyser jag problematiken i
systemet – problemet som gšr det mšjligt fšr galna makthavare att fŒ sin
vilja igenom. Utšver den aspekten stŠller jag ocksŒ frŒgan om det finns nŒgon
njutning i krigsleken och vad den i sŒ fall beror pŒ? Det Šr nŒgot
masochistiskt, orgastiskt njutningsfullt som reflekteras i ansiktena pŒ
spelarnaÉhandlar det om den fšrbjudna frukten eller Šr det bara en
tillfŠllighet?
Hur arbetet formas och byggs upp konkret ŒterstŒr att sesÉjag ser med
spŠnning fram emot Ótjej speletÓ.
NŠmnas bšr Šven att alla spelare Šr nordbor, vissa har gjort lumpen andra
inte, nŒgon Šr med i Amnesty och alla har sŒ vitt jag vet rŠtt sŒ Órent mjšl i
pŒsenÓ.
FrŒga mig inte varfšr JAG Šr fascinerad av krig och elŠnde. Det skall jag
reda ut med min psykolog.