Projektid
Carnal Knowledge
Bakgrunden till
ÓCarnal KnowledgeÓ r en dialog som Anneli Pihlgren, Diana Storsen och Frydi
Lazlo hade frt under ngra r. Dels undrade de ver Óden fria konstensÓ plats
(eller brist p sdan) i samhllet, dels ver den svra kombinationen
smbarnsmamma och yrkeskonstnr, samt ocks ver vilka maktstrukturer som
gjorde det svrare/lttare att komma fram med den konst man helst av allt ville
visa. Insikten i den egna situationen gjorde det ocks viktigt att se konsten
och konstnrsrollen i frhllande till samhllet som helhet, i stllet fr att
endast frhlla sig till bildkonstens egna tmligen slutna cirklar.
Utgngspunkten fr att dra i gng ett samarbetsprojekt var en nskan om att
kunna presentera all den kraft och insikt som finns innanfr samtidskonsten
samt inom den relativt teoretiska delen av feminismen/demokratikritiken p ett
stt som inte stngde ute mnniskor frn dialogen.
Vi tror att man kan
gra spnnande och engagerande konstprojekt vilka fungerar som utgngspunkt fr
diskussioner utifrn egna premisser, och jag tror att s att sga vilka
feministiska tankegngar som helst kan formuleras p ett sdant stt att
flickorna sjlva kan ta dem till sig och anvnda dem efter behov. Det handlar
inte om att ÓuppfinnaÓ en speciell feminism fr ldersgruppen 13-19 r, snarare
att vi delar med oss av de resurser vi besitter och samtidigt r lyhrda fr de
tankar och knslor flickorna sjlva har.
nskan om att arbeta med vra egna
erfarenheter, och att via dem skapa utgngspunkt fr diskussioner utifrn ett
kvinnligt perspektiv r fortfarande vr viktigaste drivkraft. Dock r vi inte
lngre lika skra p om vi vet vad feminism r och hur vi skall avgrnsa eller
arbeta vidare med begreppet. Desto mer vi diskuterar feminism, ju mer delar det
upp sig i olika erfarenheter och sammansatta sammanhang vari man svrligen kan
betrakta saker som isolerade frn varandra. Man kan sga att vr frsta
ambition, trots vra frsk till att vara inkluderande, nd hade en ton av
Óuppifrn och ned pedagogikÓ. Frgan om kvinnliga konstnrer alltid skall
tvingas dra med sig prefixet ÓkvinnligÓ framfr svl yrkesroll som
konstnrligt uttryck r ocks ett bekymmer. Vi har drfr bestmt att vi vid
val av konstnrer och konstverk Óhelt enkelt vljer den bstaÓ, vi stter
samman en grupp bestende av excellenta konstnrer vilka arbetar med det tema
som mest intresserar oss. Att alla sedan rkar bli kvinnor gr det bara extra
spnnande att samarbeta. Yrkesmssigt r det ocks en frdel att ha starka
kvinnliga ntverk, grna ver fackskillnader och landsgrnser.
Deltagare Diana Storsen (textil, performance) norsk/svensk, Frydi Laszlo (video, performance) norsk, Nina Lassila
(video, performance) finsk, Sidsel Stubbe Schoul (textil, teckning) dansk, Kristin Elva Rgnvaldsdottir
(video) Islndsk, Anneli Pihlgren
(mleri) svensk, Helena Blomkvist (foto) svensk, Trinidad
Carillo (foto) peruansk.
Vi r samtliga
utbildade p konst- eller fotohgskola, runt om i norden.
Vr nskan r att
vrt projekt skall ses som ett underskningsarbete, ett utbyte av erfarenheter.
Detta r ocks grunden till att vi vill stlla ut tminstone en gng i varje land (under tiden 2004-2006).
Genom att vi r olika och tar del av varandras erfarenheter kan den enskilda f
nya perspektiv. Drfr vill vi ocks att s mnga som mjligt av konstnrerna
fr chansen att nrvara vid de olika utstllningarna, samt att den konstnr som
har utstllningen Óhemma hos sigÓ fungerar som en frbindelselnk mellan
utstllningen och den lokala publiken. Ambitionen om att kunna gra
aktiviteter, knutna till utstllningarna r viktig. Varje konstnr blir ocks
tvungen att engagera sig, srskilt i den utstllning som r i vidkommandes
land, bde vid det praktiska genomfrandet av utstllningen som under
ndvndigt frarbete. Detta r helt ndvndigt eftersom projektets utgngspunkt
r ett ideellt initiativ utan ngon grundekonomi. En styrningsgrupp kommer att
ska och frdela bidrag fr de delar av projektet som gller alla deltagare se
ekonomisk versiktsplan men
den enskilda mste ocks vara aktiv i skandet av individuellt std.
Inom de nordiska
lnderna har vi mycket gemensamt i vra samhllen, men ven en del olikheter.
ven detta leder naturligtvis till att vi som kvinnor har mycket att tillfra
varandra.
Det r ocks
viktigt att vi som mnniskor i vardagen fr chansen att mtas och fra vr egen
dialog. Att vi inte representerar ngon institution eller maktstruktur. Detta
faktum gr det ocks ppnare och enklare fr en intresserad publik att bidra med sina synpunkter och
erfarenheter. Vi vill skapa ett rum fr samtal p alla olika plan p vra
utstllningar. Hr r det viktigt fr oss att ppeka att det r denna typ av ideal som ligger bakom de praktiska och
ekonomiska frutsttningarna fr det vi kallar nordiskt samarbete.
Vi vill fra det
nordiska samarbetets tradition in i framtiden !
Under konferensen ÓNordisk kulturpolitik
under omvandlingÓ, hsten 2003, formulerade professor Arne Ruth dessa tankar s
fint i sitt inlgg om det nordiske samarbetet :
Ó/......den enda grnsverskridande struktur i Europa som
frmtt skapa mnga och djupa ntverk under maktens niver, nmligen det
nordiska samarbetet. I Norden har medlemmar i freningar och fackliga organisationer,
fretrdare fr nringslivet, konstnrer och universitetsfolk och diverse lst
folk, kort sagt det s.k civila samhllet, skapat et korsflt mellan nationerna
drtill hjlpta av anslag frn Nordiska kulturfonden och bilaterala
stipendiefonder. Kulturpolitikens nordiska ram r en del av detta egensinniga
historiska experiment.Ó
Vi hoppas att vi
med detta har tecknat en klar bild av vad vi nskar uppn med vra
anstrngningar, och varfr Carnal Knowledge r ett projekt vi tycker det r
viktigt att stdja.
Dessutom r ni hjrtligt
vlkomna att kontakta oss fr ytterligare frgor.
Hittills har
utstllningen visats p konsthallen i Trolhttan (november 2004), Living Art
Museum i Reykjavik (januari 2005) och Kungsbacka Konsthall (mars 2005). Fr
tillfllet pgr diskussioner med UKS i Oslo.
Diana Storsen curator
Frydi Laszlo projektledning/media
Anneli Pihlgren
ekonomiansvarig